Journal.

Over fotografie, avonturen, projecten, gedachten & hersenspinsels.

Berlijn, here we come! Citytrip 2016

Berlijn, 2016 | Berliner Dom
Berliner Dom

Berlin, here we come! Vrijdag 16 september was het eindelijk zover, een groep van vijf vrienden ging voor een weekend lang richting Berlijn. Een stad vol met metrostations, stadsparken en publieke monumenten. Berlijn stond al een paar jaar op het lijstje van dé steden die ik graag zou willen bezoeken en eindelijk ging het gebeuren!
De Olympus OM-D E-M5 Mark II camera ging mee in de tas in combinatie met het M.Zuiko 12-40mm F2.8 objectief. En wat ben ik blij met deze camera! Het is een compacte camera/ lens combinatie met eindresultaten waar ik zeer tevreden mee ben!
Drie dagen bleek overigens veel te weinig… De stad is namelijk één groot openbaar museum en zo ontzettend fotogeniek! Monumenten liggen verspreid over de stad, veel prachtige muurschilderingen. Ik wilde meer, een weekend is te kort voor deze stad. In dit fotoverslag neem ik jullie mee hoe tof het wel niet was!

Opgepropt in een Rover reden we die kant op. Eigenlijk was het de achterbank waar het proppen werd met drie personen op de achterbank. Mensen met lange benen hebben al gauw het voorrecht om op de bijrijdersstoel  te mogen plaatsnemen en hebben dus het rijk voor zich alleen. Kleinere mensen zijn genoodzaakt zich te moeten opofferen. Vanwege files en onderhoudswerkzaamheden duurde de reis maar 8 uur in plaats van 6 uur. Zeg nou zelf: dat valt eigenlijk best mee…

Berlin, 2016 | Hostel 'O Berlin
Berlijn, Hostel’ O

In onze hostel ‘Hostel O’ hadden we een 6-persoonskamer voor ons ter beschikking. Dat heeft een groot voordeel want dan verblijven er geen vreemde mensen op de kamer.

Na het bijkomen van de lange reis zijn we het centrum in gegaan voor inkopen en om eten te scoren. Het eerste dat mij direct op viel is de relaxte sfeer op straat. Iets wat ik totaal niet had verwacht voor een grote hoofdstad. Namelijk geen getoeter, geschreeuw of andere hectiek zoals ik een tijdje geleden in Amsterdam heb ervaren.

Memorial to the Murdered Jews of Europe

Via een parkje zijn we richting de metro gelopen om uit te komen bij het beroemde oorlogsmonument “Memorial to the Murdered Jews of Europe”. Het monument is iets kleiner dan ik had verwacht en het staat midden in de stad met lelijke flatgebouwen op de achtergrond. Toch was het indrukwekkend om dit monument in het echt te hebben gezien.

Berlijn, 2016 Memorial to the Murdered Jews of Europe
Berlijn, 2016 | Memorial to the Murdered Jews of Europe

Checkpoint Charlie, commerciële gekkigheid

Het befaamde Checkpoint Charlie, de voormalige grensovergang tussen Oost- en West Berlijn. Met verbazing hebben we er naar staan kijken want vanuit commercieel perspectief is dit een groot succes. Veel toeristen willen (tegen betaling) maar al te graag met de verklede acteurs op de foto.
Vanuit historisch oogpunt is het volgens ons dan ook een grote flop want er is niks meer origineels te zien. Aan de zijkant van de straat zit een McDonalds gevestigd en aan de andere kant van de straat een museum.

Berlin, 2016 | DDR Sign

Slot Charlottenburg

We stapten de metro weer in om door te gaan naar Slot Charlottenburg. Dit is een mooi landgoed waar je heerlijk kunt wandelen door het park en de tuinen. Ook dit slot werd tijdens de tweede wereldoorlog bijna compleet vernietigd. Maar na de oorlog weer helemaal naar origineel ontwerp gereconstrueerd. Aangezien het al laat in de middag was hebben we niet het museum bezocht, in plaats daarvan hebben we over het landgoed een wandeling gemaakt.

Berlin, 2016 | Schloss Charlottenburg
Berlin, 2016 | Schloss Charlottenburg Mausoleum
Berlin, 2016 | Schloss Charlottenburg Garden

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche

Dag 3: Humboldthain, Alexander Platz, Berliner Dom

De volgende ochtend liepen we richting het metrostation Gesundbrunnen. Hier zit een VVV kantoor waar tickets kunnen worden gekocht voor rondleidingen in de Berliner Unterwelten. Dit   is een tunnelstelsel met bunkers onder Humboldthain. Helaas was er al een rondleiding gestart en de eerstvolgende zou pas in de middag plaatsvinden. Het is dan ook niet meer gelukt om hieraan deel te nemen.
Humboldthain is een mooi stadspark waar wandelaren, hardlopers en andere sporters hun energie kwijt kunnen.

Alexander Platz

Het stadsdeel met de Fernsehturm en de fontein: De Brunnen der Völkerfreundschaft (Fontein van Vriendschap tussen Volkeren). De televisietoren met een restaurant en uitkijkpunt. We hebben besloten hier maar voorbij te gaan want er stond een lange rij mensen en de ticketautomaten leken buiten werking te zijn.

Berlin, 2016 | De Brunnen der Völkerfreundschaft
Berlin, 2016
De 4 van de 5

Vanaf hier zijn we richting de Berliner Dom gelopen. En het is zeker aan te raden om hier naar binnen te gaan! Niet alleen voor de kerk maar ook voor het uitzicht bovenin de koepel.

Berlin, 2016 | Berliner Dom - Fernsehturm
Berlin, 2016 | Berliner Dom

De catacomben van de kerk met veel mooie vormgegeven tombes.

Onderweg naar de koepel word je langs een fototentoonstelling geleid die gaat over de (her)bouw van de Berliner Dom. Er zijn veel trappen, het is dan ook een flinke trip om boven te komen. Als je eenmaal de koepel bereikt hebt dan valt er te genieten van een prachtig uitzicht over de stad!

Berlijn, 2016 | Berliner Dom - Men At Work
Men at Work
Berlin, 2016 | Berliner Dom
Berlin, 2016 | Lustgarten

Over Unter den Linden liepen we langs de Neue Wache. Dit kunstwerk “Moeder en haar dode zoon” of “Piëta” is gemaakt door kunstenares Käthe Kollwitz  ter nagedachtenis van haar zoon.  In de Eerste Wereldoorlog kwam hij om het leven.

East Side Gallery

Op het einde van de middag kwamen we uit bij de East Side Gallery. Een monument van een overgebleven stuk muur aan de Mühlenstraße. Graffiti-kunstenaars hebben ter nagedachtenis van de DDR tijd graffiti kunstwerken gemaakt. Helaas zijn vele werken onder gekliederd door mensen die het nodig vonden om te laten weten dat ze ook op bezoek geweest zijn.

Berlin, 2016 | East Side Gallery

Meer foto’s van ons Berlijn avontuur

Ons verblijf, Hostel ‘O Berlin, met strakke muurschilderingen.

Metro-momenten

De metro is in Nederland geen alledaags vervoer. Ik vond het fascinerend om het mee te maken, elk station heeft een geheel eigen uitstraling en geur. Wanneer je de trap naar beneden loopt dan komt de warme lucht tegemoet, een streling rondom de oren. Eenmaal in de metro gestapt word je opgeslokt door het zwarte gat. De Berliner neemt er gebruik van alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Sindsdien ben ik aan het dromen hoe het zal zijn als Assen een ondergrondse metro heeft.

"<yoastmark

De terugweg:  Slot Sanssouci te Potsdam

Op de terugweg namen we de tijd om in Potsdam Slot Sanssouci te bewonderen. Dit is een groot landgoed en ik denk dat het de moeite waard zal zijn om hier een middag (of zelfs een dag) rond te hangen. Je kunt hier een flinke wandeling maken en het museum bezoeken, maar  hier hadden we geen tijd voor aangezien we in de avond weer thuis wilden zijn.
Dag Berlijn, dag Duitsland…tot de volgende keer!